Spekholzerheide, Martinuskerk

De kerk

Spekholzerheide, Martinuskerk

De kerk
De huidige neo-romaanse Martinuskerk in Kerkrade-Spekholzerheide is in fasen tot stand gekomen. De oorspronkelijke kerk is in 1851 als waterstaatskerk gebouwd in neo-classicistische stijl met een westtoren naar een ontwerp van waterstaatsarchitect Jean Theodoor Weustenrath (Maastricht, 1805 —-). In het begin van de 20ste eeuw was de kerk te klein geworden en werd ze naar plannen van architect  N. Ramakers uit Sittard aangepast in neo-romaanse stijl en uitgebreid met een nieuw priesterkoor, een transept met galerijen en twee koortorens. Aan de westtoren uit 1851 werden driehoekige frontons toegevoegd en kreeg de torenhelm zijn huidige vorm. De uitbreiding werd in 1908 gestart door pastoor J. Wersch en voltooid door pastoor P. Jongen.
De zijbeuken met dwarsgeplaatste kappen en zijportalen/zij-ingangen werden in 1933 toegevoegd en aan weerszijden van de westtoren doorgetrokken, ook weer in neoromaanse stijl. De maker van de bouwplannen voor deze laatste uitbreiding was hoogstwaarschijnlijk W.F. Mulckhuyze, chef van de bouwafdeling van de mijn Willem Sophia te Spekholzerheide. Hij was ook de dagelijkse opzichter voor de bouwwerkzaamheden. (Als ontwerper van de uitbreiding wordt ook genoemd architect J.W.A. Groenendaal (niet te verwarren met de architectenfamilie Groenendael). Informatie over Groenendaal is echter niet te vinden.)
Zo ontstond de Martinuskerk in haar huidige sobere, doch zuivere romaanse vorm, met drie torens, drie oksalen/zangtribunes en een schitterende akoestiek, verwant aan de Rijnlandse traditie.

De neo-romaanse Martinuskerk is een kruiskerk met een sobere vierkante klokkentoren aan de westzijde. De toren heeft een achtkantige spits tussen vier topgevels met uurwerk. In de toren de hoofdingang met aan weerszijden zij-ingangen. Een driebeukig schip met drie traveeën, een halfronde apsis als koorsluiting, en twee koortorens in de oksels van het koor met het brede transept. De zijbeuken met dwarsgeplaatste kappen met topgevels. Opgetrokken in donkere roodbruine baksteen , de laatste uitbreiding van 1933 in lichter gekleurde baksteen. Georiënteerd.
Zadeldaken, gedekt met leien. Rondom de kerk een natuurstenen band op plinthoogte. Gevels gedecoreerd met (klimmende) rondboogfriezen.
In de kerk boven de zijbeuken/omgangen galerijen, afgesloten met smeedijzeren hekwerk. De galerijen zijn in gebruik als zangtribune. De brede transeptarmen zijn gedeeld door een pijler en afgesloten door twee rondbogen.
De donkergroene zoldering uitgevoerd in hout met de houten spanten en dwarsbalken in het zicht. In de viering twee diagonaal geplaatste spanten. Door deze kapconstructie ontstaat een uniek ruimtelijk beeld.
In de jaren 90 grootschalig onderhoud van de gehele kerk, zowel de buitenkant als het interieur. Kosten meer dan 1.000.000 gulden.
De schilderingen op de triomfboog en het apsisgewelf zijn toen gereconstrueerd. De oorspronkelijke koepelschildering in de apsis is waarschijnlijk uit 1914-1918, schilder onbekend.

Spekholzerheide, H. Hartbeeld, Pohl und Esser, 1920

Tegen de gevel van het zuidertransept een beeld van de aartsengel Michael, tegen de gevel van het noordertransept een beeld van H. Martinus met gans, bisschop van Tours. Op het plein rondom de apsis een gietijzeren H. Hartbeeld van Pohl und Esser uit 1920, geschonken door de parochianen.
Dichtstbijzijnde kolenmijn: Willem-Sophia mijn, productieperiode 1902-1970

Geschiedenis
Het dorp Spekholzerheide is ontstaan in de 18de eeuw aan de weg van Simpelveld naar Kerkrade en viel en valt onder de gemeente Kerkrade. Kerkelijk behoorde het dorp tot de Lambertusparochie in Kerkrade. Voor de parochianen 1 uur gaans. Bij slecht weer, ’s winters bij hevige regen en sneeuwval waren de onverharde landwegen onbegaanbaar en konden velen op zondag niet de mis bijwonen.
Al vanaf 1836 hebben de bewoners van Spekholzerheide, dat toen 1800 inwoners telde, geijverd voor een eigen parochiekerk. Ze stuurden verzoekschriften naar koning Willem III, gemeente Kerkrade, kerkelijk bestuur en de regering in Den Haag. Omdat de gemeente Kerkrade en de Lambertusparochie niet wilden meewerken, duurde het tot 1849 vooraleer toestemming verleend werd voor het bouwen van een nieuwe parochie(kerk). De kerk werd in 1851 in gebruik genomen. De eerste patroon werd St. Martinus en de tweede St. Rochus.
De aanleg van de steenkoolmijn “Willem Sophia” van 1899-1902 (gesloten 1970) was van ingrijpende betekenis voor de ontwikkeling van Spekholzerheide. De mijn lag pal ten zuiden van het dorp, tussen de goederenspoorlijn Simpelveld-Domaniale Mijn en de Duitse grens. In 1934 werd t.b.v. het kolenvervoer de goederenspoorlijn Simpelveld-Kerkrade-Schaesberg (het Miljoenenlijntje) in bedrijf genomen. De spoorlijn Simpelveld-Domaniale Mijn werd daarin opgenomen; deze spoorlijn bestond sinds 1871 als een aftakking van de spoorlijn Maastricht-Simpelveld-Aken (1853). Pas in 1949 werd “het Miljoenenlijntje” opengesteld voor personenvervoer en kreeg de wijk Spekholzerheide een eigen station.
Vanaf de jaren 20 van de vorige eeuw werd het gebied tussen Spekholzerheide en Terwinselen volgebouwd met woningen voor het mijnpersoneel. Er ontstonden nieuwe woonwijken als Heilust, Kaalheide , de Gracht en Terwinselen, elke wijk weer met een eigen parochiekerk.

 

Bronnen:
Website Kerkgebouwen in Limburg
Website www.glasmalerei-ev-web.de  van Forsschungsstelle Glasmalerei des 20. Jh/ Limburg, Kerkrade-Spekholzerheide
www.parochieskerkradewest.nl
Sander van Daal, De oudste ramen in de St-Martinuskerk te Spekholzerheide (2008), op de website Historische Architectuur.nl
Sander van Daal, Sterre der Zee in de St-Martinuskerk te Spekholzerheide (2008), op de website Historische Architectuur.nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn Schaesberg-Simpelveld.
W.F. Mulckhuyze architect: Holger Dux, ‘Tussen Copie en Gevoel‘ , Historisme in de 19de en vroege 20ste eeuw in Parkstad Limburg in: Land van Herle nr 4 (2010) 129 e.v.
Gemeentearchief Kerkrade, 122 H.Martinus Spekholzerheide, archiefstuk 1.3.1.2.

Spekholzerheide, Martinuskerk, apsis

De ramen

 

De ramen

De kerk heeft rondboogvensters en rondvensters.
Met uitzondering van 2 x 2 rechthoekige vensters onder in de gevels van de transeptarmen. Deze vensters zijn beglaasd met gebrandschilderde glas-in-loodramen met afbeeldingen van de patroonheiligen Martinus en Rochus, gemaakt door atelier Frans Nicolas & Zn rond 1900, waarschijnlijk 1908 bij uitbreiding kerk.
In de topgevels van de zijbeuken drielichtvensters, met in de noorderzijbeuk het Sterre-der-Zeeraam van Jos Eggen uit 1950 en in de zuiderzijbeuk het Goede-Herderraam.
Het Goede-Herderraam is in 2018 geplaatst door Studio Vitri. Beide zijramen zijn gemaakt door Studio Vitri & MD. Het hoge middenraam, de Goede Herder, is van Huub Levigne uit 1953 en afkomstig uit de inmiddels afgebroken Maria Gorettikerk te Bleijerheide.
Door brandstichting werd het middenraam van het Sterre-der-Zeeraam beschadigd en gerestaureerd door atelier H. Felix & Zn (1977-’78). Onderaan in het mijnwerkersgedeelte ontbreken nu de heldere kleuren.
Twee bijzondere ramen op de galerij van het zuidertransept uit 1892 van glasatelier dr. Heinrich Oidtmann uit Linnich. Ze zijn gemaakt in neo-renaissance stijl en tonen bijbelse taferelen. Ze werden in 1892 geplaatst in het oorspronkelijke priesterkoor van de neo-classicistisch kerk uit 1851. Deze beide stijlen passen beter bij elkaar dan de andere neo-stijlen. Bij de uitbreiding van de kerk begin 20ste eeuw zijn beide ramen rond 1908 verplaatst naar de huidige locatie op de galerij.
Het Visitatie- en het H.Familieraam op de galerij van het noordertransept zijn waarschijnlijk ook uit het atelier van Heinrich Oidtmann afkomstig en van iets latere datum (1908).
De overige figuratieve gebrandschilderde glas-in-loodramen zoals in de apsis en in enkele rondvensters zijn geplaatst rond 1900 door atelier Frans Nicolas en Zn uit Roermond. Waarschijnlijk zijn ze geplaatst bij de uitbreiding in 1908.
De resterende ramen zijn eenvoudig gedecoreerd met lichtgetinte ruitjes gevat in loodstrips. Hierover geen gegevens.

Positie 5 t/m 10, priesterkoor, ramen van (hoogstwaarschijnlijk)  atelier Fr. Nicolas & Zonen uit ca. 1900

Positie 5, H. Hart

 

 

Positie 6, Lucas de Evangelist, onderin: Thomas van Aquino met tekst “Ecce panis angelorum, factus cibus viatorum” (uit hymne uit 14de eeuw, sacramentsdag), tekst op boek “Adoro te, Pange lingua”.

 

 

 

 

 

 

Positie 7, Johannes de Evangelist, onderin Augustinus met tekst “Iste cibus immortales et incorruptibiles facit”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 8, apsis, raam in het midden,  Salvator Mundi, bovenin Lam Gods.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 9, apsis, Mattheus Evangelist, onderin Cyrillus van Jeruzalem met tekst “Cristus quos genuit per semetipsum enutrit”

 

 

 

 

 

 

Positie 10, Marcus, onderin Chrysostomus van Constantinopel met tekst “concorporei et consanguinei christi facti estis”

 

Positie 3 en 4, onderste ramen van het noordertransept, atelier Fr. Nicolas & Zonen, ca 1900

Positie 3 en 4, onderste ramen in noordertransept, H. Martinus, patroonheilige van de kerk, populaire heilige, meestal afgebeeld als ridder te paard, zijn mantel met zijn zwaard in tweeën snijdend voor een bedelaar, ook afgebeeld als bisschop (van Tours)

Positie 4, raam is beschadigd door vandalisme

 

Positie 11 en 12, onderste ramen van het zuidertransept, Atelier Fr. Nicolas & Zonen, ca 1900
H. Rochus, tweede patroonheilige van de kerk, pestheilige

Positie 2, noorderzijbeuk, groep van drie rondboogramen (drielichtraam) Sterre der Zeeraam, Jos Eggen, 1956.

Raam ter herinnering aan bezoek in 1950 van Sterre der Zeebeeld aan de kerk tijdens rondgang van beeld tussen 1950-1955 langs alle Limburgse parochies.
Middenraam: Maria met kind Jezus wordt gedragen door twee mijnwerkers.
Aan weerszijden: ramen met wierookzwaaiende misdienaars, maagden met palmtakken, muzikanten en links de bisschop van Roermond en de burgemeester van Kerkrade.
Door brandstichting in de biechtstoel die zich onder het raam bevond, werd het middenraam beschadigd. Door atelier H. Felix en Zn kon het raam gerestaureerd worden (1977-’78). In het mijnwerkersgedeelte ontbreken nu de heldere kleuren.

Positie 13, zuiderzijbeuk, groep van 3 ramen (drielichtraam), 2018, de Goede Herder, Studio Vitri & MD Glas in lood uit Spekholzerheide.

Geplaatst ter ere van het 40 jarig priesterjubileum (2005) en van het 40 jarig pastoraat van de Martinusparochie (2016)  van pastor Bert Knubben (Maastricht, 1939-Kerkrade, 2020).

Middenraam: Het  Goede Herderraam  is afkomstig uit de afgebroken Maria Gorettikerk in Bleijerheide/Nulland, gemaakt door Huub Levigne in 1953.
Het raam is gerestaureerd door Studio Vitri & MD. Nieuw zijn beide kleurrijke ornamentramen aan weerszijden van het middenraam, in 2018 gemaakt door Studio Vitri & MD.

Galerij in de zuidertransept

Positie 19 en 21, Vlucht naar Egypte en Annunciatie (1892), met zekerheid van glasatelier Dr.  Heinrich Oidtmann uit Linnich.

Gemaakt in neo-renaissancestijl ( renaissancearchitectuur, cartouches), oorspronkelijk geplaatst in priesterkoor van de kerk, zoals opgeleverd in neoclassicistische stijl in 1851. Bij de uitbreiding van 1908 verplaatst naar galerij

Positie 19, Vlucht naar Egypte (1892)
Van boven naar beneden:
Hoofd St. Petrus,
Vlucht naar Egypte, als hoofdvoorstelling uit  Nieuwe Testament
Terugkeer in het beloofde land (?) in de cartouche, voorafbeelding uit het Oude testament  van ‘de Vlucht naar het Beloofde Land”. Jezus als de nieuwe Mozes(?).
Hoofd van pastoor Petrus Scheuren, ter ere van wie het raam geschonken is

Positie 21, Annunciatie (1892)
Van boven naar beneden:
Hoofd St. Joseph
Annunciatie, als hoofdvoorstelling uit Nieuwe testament
Zondeval van Adam en Eva, in de cartouche, voorafbeelding uit het Oude testament van Maria, als de nieuwe Eva
Hoofd pastoor Josephus Wetzels, ter ere van wie het raam is geschonken

Positie 20, Apostel Paulus

Galerij in het noordertransept

Positie 14 en 16, Visitatie en H. Familie, waarschijnlijk, evenals het Annunciatieraam en De Vlucht naar Egypteraam van atelier dr. Heinrich Oidtmann , ca. 1908

Positie 14, Visitatie

 

 

 

 

Positie 16, H. Familie

Positie 15, Apostel Petrus

 

 

 

 

 

 

Hoog boven in het priesterkoor twee rondramen met portretten, atelier Frans Nicolas & Zonen, rond 1900

Positie 17, noordzijde
Positie 18, zuidzijde

 

 

 

 

 

 

Positie 1, boven ingang, alziend oog

 

Diverse posities, tripletraam , ornamentraam, geen gegevens

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.