Brunssum-Kruisberg, Fatimakerk

De kerk

Brunssum, Fatimakerk

De kerk
De H. Onbevlekt Hart van Mariakerk/ Fatimakerk in Brunssum-Kruisberg is in 1952-’53 gebouwd naar een ontwerp van architect Jan Drummen (1891-1966) in “Alphons Boosten-stijl” ten behoeve van de nieuwe in 1947 gestichte Fatimaparochie.
Het is een driebeukige hallenkerk met een extra zijbeuk aan de zuidzijde en een processiegang aan de noordzijde, Geen klokkentoren, georiënteerd, opgetrokken in rood-gele baksteen.
In de brede westgevel een inpandige narthex/voorportaal, te betreden via twee rondbogen en bereikbaar via een trappartij. Het middenschip en het koor, dat iets hoger ligt dan het schip, hebben zadeldaken, de zijbeuken en de processiegang platte daken.
Tegen de noordzijde van de westgevel de doopkapel, tegen de zuidzijde een apsis behorende bij de Fatimakapel. De processiegang/galerij langs de noordelijke zijgevel is met vier brede bogen naar het plantsoen geopend. Om het rechtgesloten koor een kooromgang/processiegang, boven op het koor een ijzeren kruis.
Het interieur is opgetrokken in schoonmetselwerk. Boven het voorportaal de zangtribune met een bakstenen borstwering. Tussen middenschip en de zijschepen zes grote, hoge scheibogen voortspruitend uit rechthoekige pijlers zonder basement en kapiteel. De extra zijbeuk aan de zuidzijde is van het zijschip afgeschermd door een reeks van zes rondbogen. Het priesterkoor ligt vijf treden boven de kerkvloer.
De plafonds in het kerkgebouw zijn opgebouwd uit betonnen moer en kinderbalken waartussen troggewelven uit porisosteen.
In de bogen van het voorportaal en de processiegang zijn hekwerken geplaatst om overlast en vernieling tegen te gaan.
Opmerkelijk aan het ontwerp van Jan Drummen is dat een processie rondom de kerk mogelijk is: beginnend in de Fatimakapel komt men via de extra zijbeuk aan de zuidzijde, de omgang rond het koor, het zijportaal aan de noordgevel en de open galerij weer terug achter in de kerk. Waarschijnlijk is dit op verzoek van bouwpastoor Jos Haan zo ontworpen in de hoop dat de kerk ooit tot een bedevaartskerk zou uitgroeien.

Frans Cox, Jacht op de Eenhoorn, Fatimakerk, 1958

Tegen de linkerkant van de voorgevel een reliëf van Frans Cox ‘de Jacht op de Eenhoorn’ (‘Annunciatie’) uit 1958. Het kunstwerk bevond zich oorspronkelijk tegen de gevel van de inmiddels gesloopte Sancta Maria-MAVO.
Dichtstbijzijnde kolenmijn: de Staatsmijn Hendrik te Brunssum, productieperiode 1915-1963. Vanaf 1963 geïntegreerd met de nabij gelegen mijn Emma te Treebeek. De staatsmijn Emma-Hendrik was nog productief tot 1973.

Fatimaparochie
In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werden in Brunssum vele nieuwe huizen gebouwd. Deze waren nodig voor de vele nieuwe inwoners die aangetrokken werden door de bloeiende mijnindustrie. Dit maakte ook het stichten van een nieuwe parochie voor de bewoners van de wijken Kruisberg en Hokkelenberg wenselijk. Jos Haan werd in 1946 benoemd tot bouwpastoor. De bouw van de nieuwe kerk moest echter worden uitgesteld omdat op de geplande locatie een bouwverbod gold wegens mijnverzakking. Wel werd een houten noodkerk gebouwd. Deze deed tussen 1954 en 1978 dienst als parochiehuis. De plaatselijke architect Jan Drummen kreeg de bouwopdracht. De nabijgelegen lagere jongens- en meisjesschool waren ook van zijn hand. Wellicht door zijn samenwerking en vriendschap met architect Alphons Boosten heeft Drummen een kerk ontworpen die veel lijkt op een ‘Boosten-kerk’.
Financiële ondersteuning voor de nieuwbouw werd verleend door het gemeentebestuur, de Staatsmijnen en de Oranje Nassaumijnen.
Gelijktijdig met herstel van mijnschade in 1965 vond herinrichting van het interieur plaats.

Bronnen:
Kerkgebouwen in Limburg, Brunssum-Fatimakerk
Th. Raets, 50 jaar Fatimaparochie, een bewogen en rijke geschiedenis (1997)
Lies Netel, De nalatenschap van Marianne van der Heijden (1922-1998), de stem van een ongekende kunstenares. (Hilversum, 2020)
website  www.glasmalerei-ev-web.de  van Forsschungsstelle Glasmalerei des 20. Jh/ Limburg-Brunssum

 

De ramen

De ramen
De kerk heeft rondboogvensters. Van de veertien hoge (450x150cm) vensters zijn vijf voorzien van figuratieve glas-in-loodramen.
Van het oorspronkelijk plan van pastoor Haan om de tien vensters in het schip te beglazen met voorstellingen van Maria zijn uiteindelijk slechts drie ramen gerealiseerd. Op advies van pater Bruno Borchert, kloosterling van het Karmelietenklooster in Merkelbeek en gepromoveerd op de iconografie van Maria, benaderde pastoor Haan de kunstenares Marianne van der Heijden voor de opdracht. Eind 1960 presenteerde ze haar ontwerp voor tien Mariaramen. Het zijn niet de traditionele taferelen  uit het leven van Maria zoals annunciatie en visitatie, maar op elk raam wordt Maria symbolisch uitgebeeld: in de houding van gebed, van meditatie, als uitdeelster van genade e.d. Het ontwerp werd niet meteen goedgekeurd. De Bisschoppelijke Bouwcommissie achtte tien ramen met alleen Maria te eentonig en niet genoeg beeldend, bovendien zou de Mariadevotie niet meer in de tijdgeest passen.
Ondanks de bezwaren van de Bouwcommissie gaf pastoor Haan opdracht voor het vervaardigen van drie ramen à 2000 gulden per stuk: “Maria bekleed met de zon”, “Maria als uitdeelster van genade” en “de gekroonde Maria” (1962-’63). Waarom de overige ramen niet gerealiseerd zijn is niet bekend. Waarschijnlijk werd voor de ramen geen financier gevonden. De komst van pastoor P. Bongarts in 1962 als opvolger van pastoor Haan kan ook een rol hebben gespeeld. Voor een uitvoerige bespreking van de ramen en de achterliggende iconografie, zie het boek van Lies Netel over Marianne van der Heijden.
Doordat de overige vensters van het schip beglaasd zijn met blank vensterglas valt er (te) veel zonlicht in de kerk, waardoor de mystieke sfeer, die de kunstenares met haar tien Mariaramen beoogde, helaas ontbreekt.
Het gekoppelde rondboogvenster in de Fatimakapel in de voorgevel bestaat uit twee hoge glas-in-loodramen gemaakt door Daan Wildschut (1956) met als onderwerp de verschijning van Maria in het Portugese dorp Fatima in 1917.
Beide hoge rondboogvensters links en rechts van het priesterkoor zijn voorzien van blank vensterglas.
Achter de zangtribune in de voorgevel een hoog rondboogvenster met een Mozesraam van Jos Hermans (1982). Door de plaatsing van een orgel op de zangtribune is het grootste gedeelte van de voorstelling helaas niet meer zichtbaar.

Verder nog drie kleine rondboogvensters met figuratieve ramen van Hari Eggen (1954) : twee vensters aan weerszijden van de dubbele toegangsdeur achter in de kerk en een raam in de extra zijbeuk. Over Harrie of Hari Eggen (Maastricht, 1925-1982) zijn geen gegevens gevonden. Signatuur: H. Eggen ’54. Verwisseling met Gène Eggen is onwaarschijnlijk gezien zijn signatuur.

Positie 2, 4 en 5, rondboogramen van Marianne van der Heijden uit 1962 en 1963, gepland was een cyclus van 10 Maria-ramen.

 

 

Positie 2, noordzijde middenschip, de Gekroonde Maria, in de houding van gebed (orante) met geheven handen, Marianne van der Heijden, 1963
onderin Adam en Eva bij de boom van kennis van goed en kwaad

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 4, zuidzijde middenschip, Maria bekleed met de Zon, en gekroond met sterren, Marianne van der Heijden, 1962, gesigneerd: mvdH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Positie 5, zuidzijde middenschip, Maria uitdeelster van Genade, staande op de maansikkel,  Marianne van der Heijden, 1962

 

 

Positie 7 en 8, Fatimakapel, twee gekoppelde rondboogramen van Daan Wildschut uit 1956, het Zonnewonder van Fatima

 

Positie 7, Fatimakapel, Zonnewonder, Daan Wildschut, 1956

 

 

Positie 8, Fatimakapel, O.L. Vrouw van Fatima, Daan Wildschut, 1956

 

Positie 1, 3 en 6, drie kleinere rondboogramen  van Hari Eggen uit 1954 en 1955

 

Positie 1 en 6, achter in de kerk, onder de orgeltribune, Hari Eggen
Positie 1, apostel Petrus
Positie 6, apostel Paulus met signatuur

 

Positie 3, zuidelijke zijbeuk, de Zondeval, Hari Eggen, 1955

 

Fatimakapel, klein rondboograam, geen gegevens

 

 

 

Positie 9, Orgeltribune/voorgevel, Mozes ontvangt de stenen tafelen, Jos Hermans, 1982
Slechts klein gedeelte van raam is zichtbaar door plaatsing orgel voor raam.
Geschonken bij gelegenheid van het 40-jarig priesterfeest van pastoor Bongarts in 1982

contact

Wilt u meer informatie, heeft u vragen of heeft u zelf meer informatie? Laat uw gegevens achter en ik neem zo spoedig mogelijk contact op.

Uw gegevens worden niet opgeslagen op deze website maar uitsluitend gebruikt om contact op te nemen.